-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12019 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

افرادي كه به سن تكليف رسيدهاند خمس و زكات را چگونه محاسبه نمايند و به چه كساني بدهند؟

برادر عزيز اين مركز فقط به سؤالات قرآني پاسخگو ميباشد، اما در خصوص سؤال فوق توجه شما را به نكات زير جلب مينمايم:

الف: افرادي كه مورد لطف و عنايت خداي مهربان قرار گرفته، و به مرحله بلوغ و تكليف رسيدهاند و مخاطب اوامر و نواهي خداوند گرديدهاند، در مرحلة اول بعد از حمد و شكر الهي به خاطر رسيدن به اين توفيق بزرگ، بايد براي عمل كردن به احكام شرعي و از جمله احكام مربوط به خمس و زكات، به يكي از مراجع بزرگوار تقليد به عنوان متخصص و كارشناس رجوع كرده، و از او پيروي يا به اصطلاح تقليد نمايد.

ب: مواردي كه خمس و زكات به آن تعلق ميگيرد و نحوه محاسبة آنها.

خمس به هفت چيز تعلق ميگيرد، كه عبارتند از: (1. منفعت كسب; 2. معدن; 3. گنج; 4. مال حلال مخلوط به حرام; 5. جواهري كه بواسطة غواصي يعني فرو رفتن در دريا به دست ميآيد; 6. غنيمت جنگ; 7. زميني كه كافر ذمي از مسلمان بخرد.) و زكات بر 9 چيز واجب است و آنان عبارتند از: (گندم، جو، خرما، كشمش، طلا و نقره، شتر، گاو و گوسفند)(توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 113و13، دفتر انتشارات اسلامي.) به علت اينكه نحوة محاسبة موارد 7 گانه خمس و نه گانه زكات با يكديگر متفاوت و طولاني است، لطف كنيد و به رساله توضيح المسائل مرجع تقليدتان رجوع كرده، و مسائل ذيل عنوان احكام خمس و زكات و موارد آن را به دقت مطالعه نماييد.

ج: موارد مصرف خمس و زكات:

1. خمس را بايد دو قسمت كنند: يك قسمت آن سهم سادات است; كه امر آن با حاكم است و بايد آن را به مجتهد جامعالشرايط تسليم كنند و يا با اذن او به سيّد فقير، يا سيّد يتيم يا به سيّدي كه در سفر درمانده شده بدهند. و نصف ديگر آن سهم اماماست كه در اين زمان بايد به مجتهد جامعالشرايط بدهند يا به مصرفي كه او اجازه ميدهد برسانند. ولي اگر انسان بخواهد سهم امامرا به مجتهدي كه از او تقليد نميكند بدهد، در صورتي به او اذن داده ميشود كه بداند آن مجتهد و مجتهدي كه از او تقليد ميكند، سهم امامرا به يك طور مصرف ميكنند.(توضيحالمسائل مراجع، ج 2، ص 62، مسئله 1834، انتشارات جامعه مدرسين.)

2. انسان ميتواند زكات را در هشت مورد مصرف كند:

اول: فقير و آن كسي است كه مخارج سال خود و عايلاتش را ندارد و كسي كه صنعت يا ملك يا سرمايهاي دارد كه ميتواند مخارج سال خود را بگذارند فقير نيست.

دوم: مسكين و آن كسي كه از فقير سختتر ميگذراند.

سوم: كسي كه از طرف اماميا نايب امام مأمور است كه زكات را جمع و نگهداري نمايد و به حساب آن رسيدگي كند و آن را به اماميا نائب امام يا فقرأ برساند.

چهارم: كافرهائي كه اگر زكات به آنان بدهد به دين اسلام مايل ميشوند، يا در جنگ به مسلمانان كمك ميكنند.

پنجم: خريداري بندهها و آزاد كردن آنان.

ششم: بدهكاري كه نميتواند قرض خود را بدهد.

هفتم: سبيل الله، يعني كاري كه مانند ساختن مسجد، منفعت عمومي ديني دارد، يا مثل ساختن پل و اصلاح راه كه نفعش به عموم مسلمانان ميرسد، و آنچه براي اسلام نفع داشته باشد به هر نحو كه باشد.

هشتم: ابن السبيل، يعني مسافري كه در سفر درمانده شده(توضيحالمسائل مراجع، ج 2، ص 145و 146، دفتر انتشارات اسلامي.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.